Salam....
Minggu ini mempelajari berkaitan muzik Gamelan dan Caklempong. Kuliah ini telah menyentuh aspek sejarah, alat muzik dan sistem tuning. Muzik Gamelan dan caklempong ini merupakan permainan ensembel yang menjadi warisan seni Tanah Semenanjung sebagai lambang identiti penduduk tempatan. Maka adalah wajar dihayati keunikan seni muzik ini agar sentiasa terjaga dan dipelihara.
Gamelan
Jika dilihat dalam konteks sejarah muzik Gamelan, berasal dari Indonesia dan dalam bahasa Jawa "gamel" yang bermaksud ditabuh atau dipukul. Gamelan diperkenalkan ke Pahang ketika pemerintahan Sultan Ahmad Muadzam Shah dan Isterinya Cik Zubedah. mereka dikurniakan Tengku Ampuan Marian yang berkahwin dengan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah pada 1913 dan membawa gamelan ke Terengganu. pada 1920 selepas kemahkotaan Sultan Sulaiman usaha dipergiatkan dengan membawa bekas penari Pahang, Yang Khoja dan Cik Meriam untuk melatih penari Terengganu yang diketua oleh Tengku Meriam. pada 1936 Sultan dan Permaisurinya berjaya memliki set sendiri. Berbagai-bagai lagu dan tarian dicipta termasuk lambang sari, geliung, ketam renjong lancang kuning dan sebagainya. Tengku Mariam jelah menulis sebuah manuskrip mengenai tarian sementara Sultan Sulaiman bertanggungjawab menukatkan Joget Pahang kepada Joget Gamelan Terengganu. Identiti Muzik Gamelan Melayu dan Jawa dipisahkan melaui penciptaan lagu baru dan sistem tuning, instrumentasi dan melodi.
Muzik Gamelan terengganu adalah lebih mudah dibandingkan dengan muzik gamelan Johor/ Jawa. Antara set alat gamelan Terengganu mengandungi 7 alat iaitu gendang, bonang/keromong, saron barung, sarun penerus.pekin, gambang, kenong dan gong. Sementara alat gamelan Jawa adalah lebih kompleks iaitu 9 peralatan seperti gendang, bonang/keromong, demung, saron barung, saron penerus.pekin, gambang, kenong, kempol dan gong.
Terdapat beberapa jenis2 gamelan yang dapat dilihat seperti gamelan Jawa, gamelan bali, gamelan sunda, gamelan banyunwangi, gamelan kromong dan gamelan amerika.
Gamelan Terengganu
Jika dilihat dalam konteks sejarah muzik Gamelan, berasal dari Indonesia dan dalam bahasa Jawa "gamel" yang bermaksud ditabuh atau dipukul. Gamelan diperkenalkan ke Pahang ketika pemerintahan Sultan Ahmad Muadzam Shah dan Isterinya Cik Zubedah. mereka dikurniakan Tengku Ampuan Marian yang berkahwin dengan Sultan Sulaiman Badrul Alam Shah pada 1913 dan membawa gamelan ke Terengganu. pada 1920 selepas kemahkotaan Sultan Sulaiman usaha dipergiatkan dengan membawa bekas penari Pahang, Yang Khoja dan Cik Meriam untuk melatih penari Terengganu yang diketua oleh Tengku Meriam. pada 1936 Sultan dan Permaisurinya berjaya memliki set sendiri. Berbagai-bagai lagu dan tarian dicipta termasuk lambang sari, geliung, ketam renjong lancang kuning dan sebagainya. Tengku Mariam jelah menulis sebuah manuskrip mengenai tarian sementara Sultan Sulaiman bertanggungjawab menukatkan Joget Pahang kepada Joget Gamelan Terengganu. Identiti Muzik Gamelan Melayu dan Jawa dipisahkan melaui penciptaan lagu baru dan sistem tuning, instrumentasi dan melodi.
Muzik Gamelan terengganu adalah lebih mudah dibandingkan dengan muzik gamelan Johor/ Jawa. Antara set alat gamelan Terengganu mengandungi 7 alat iaitu gendang, bonang/keromong, saron barung, sarun penerus.pekin, gambang, kenong dan gong. Sementara alat gamelan Jawa adalah lebih kompleks iaitu 9 peralatan seperti gendang, bonang/keromong, demung, saron barung, saron penerus.pekin, gambang, kenong, kempol dan gong.
Terdapat beberapa jenis2 gamelan yang dapat dilihat seperti gamelan Jawa, gamelan bali, gamelan sunda, gamelan banyunwangi, gamelan kromong dan gamelan amerika.
Gamelan Terengganu
Gamelan Jawa
Caklempong
Muzik caklempong telah dibawa ke tanah melayu oleh masyarakat Minangkabau dari sumatera Barat yang menetap di Negeri Sembilan seawal abad ke 14. masyarakat Minangkabau memanggil caklempong sebagai talempong. Muzik ini popular di Daerah Lenggeng, Kuala Pilah dan Jelebu di Negeri Sembilan. Pada zaman Tradisi caklempong dimainkan semasa upacara pertabalan Sultan. Hari ini dimainkan untuk pelbagai upacara seperti perkahwinan, perasmian keraian, iringan pencak silat, tarian dan sebagainya. Muzik caklempong kini telah diterima oleh masyarakat majmuk di Malaysia sebagai muzik warisan milik semua dan bukan sahaja tertumpu di Negeri Sembilan. Muzik caklempong kini telah diajar di institut perguruan seluruh negara dengan tujuan menyemai semangat kecintaan kepada muzik tradisional di Malaysia.
Muzik caklempong diiringi dengan alat muzik seperti tingkah, sauwa/saua, gedang, bangsi, serunai, Gereteh, dan bonang. Dalam persembahan masa kini kumpulan caklempong dibahagi kepada tiga bahagian mengikut fungsinya iaitu bahagian gereteh memainkan melodi, tingkah dan saua memainkan rithme secara berhamofoni sebagau unsur pelengkap kepada irama sebuah lagu.
Caklempong UPSI
Caklempong Ayam den Lapeh
2 comments:
Ulasan yang menarik dari anda. Tetapi tulisan terlalu kecil dan sukar untuk dibaca. Teruskan usaha..
ok tq marlin....
Post a Comment