Salam...
Hasil pembelajaran minggu ni amat menarik kerana berpeluang mengetahui teater tradisi makyung dan alat muzik kompang. Dalam minggu ini membincangkan topik yang popular kerana merupakan permainan muzik yang melambangkan identiti negara Malaysia. Antara perkara yang dibincangkan adalah berkaitan sejarah, persembahan dan alat muzik Makyung serta muzik Makyung.
Makyung dapat dikategorikan sebagai bentuk seni lakon yang menggunakan pelakon manusia yang mengisahkan penceritaan. Dalam konteks sejarah, Makyung berasal dari Patani dan tersebar luas di Semenanjung Malaysia , Medan dan Kepulauan Riau lingga di Indonesia. seterusnya dipopularkan di Kelantan dan Kedah pada 200 tahun dahulu. Persembahan Makyung pada satu ketika dahulu adalah bertujuan ritual seperti untuk menyembuh penyakit melalui Main Puteri. Alat muzik utama dalam Makyung seperti gendeng, tetawak dan sebuah rebab 3 tali. Dalam Makyung, Rebab merupakan alat muzik yang memainkan melodi utama. bentuk lagu-lagu Makyung ditentukan melalui sistem gong dan ia dikawal menggunakan tetawak. sistem gong dalam Makyung menggunakan 8 bit, 16 bit dan 32 bit. sementara irama dalam persembahan Makyung menggunakan 4 timbre (cak, duh, cak, ting). irama dalam Makyung adalah meningkah dan hampir semua lagu Makyung bertempo perlahan. contoh lagu dalam Makyung adalah Lagu Ela, Mengulit Raja Nak Tidur, Jembar Welu atau Kijang Emas, Sedayung Pakyung dan sang atau Penyudah.
Manakala kompang, dalam aspek sejarah berasal dari Arab di Asia Barat. ompang dikenali sebagai Dufuf, Daff, Duff, Tar atau Bendir. Di Indonesia dikenali sebagai terbang atau rebana. Kompang dibawa dari Arab pada kurun ke 13 masihi. Kompang dapat diklasifikasikan sebagai membaranofon iaitu kelas dram kecil. fungsi kompang dimainkan dalam masyarakat Melayu adalah sebagai meraikan perkahwinan, majlis keraian Islam, Maulidurrasul, berkahtan dan Menyambut ketibaan pemimpin sebagai acara rasmi. Bahagian penting alat muzik kompang adalah belulang dipermukaan tengah yang diperbuat daripda Kambing Betina dan Belulang Baluh diperbuat daripda kayu nangka. terdapat 4 jenis kompang antaranya Kmpang Hadrah (Negeri Perak), Kompang Johor/ Jawa, Kompang Eizhar (Negeri Selangor) dan Kompang Kelalng (negeri Melaka). Kompang terdiri beberapa saiz mengikut peringkat umur antaranya 30 cm (12tahun), 32,5cm (13 dan 14 tahun), 35 cm (15 dan 16 tahun) dan 37.5 dan 40 cm (dewasa). terdapat 3 jenis pukulan kompang iaitu Melalu, Meningkah dan Menyilang. Penalaan kompang du=ilakukan untuk meninggikan ton bunyi kompang dan menegangkan permukaannya dengan menggunkan sedak. sedak diperbuat daripada rotan atau wayar plastik. terdapat 3 jenis rentak asas dalam memainkan kompang antaranya Inang, Masri dan Asli.
Secara kesimpulannya, daripada pembelaran yang dijalankan saya dapat mengetahui berkaitan permianan tardisi masyarakat melayu iaitu Makyung dan Kompang. Melaui pembelaran ini saya dapat mengenali cara persembahan Makyung serta alatan-latan yang digunakan misalnya rebab merupakan alat muzik utama dalam persembahan. sementara kompang saya dapat mengetahui terdapat pelbagai jenis saiz kompang dan mengikut kesesuaian umur. Selain itu juga saya berkesempatan mempelajari kompang dengan membawa rentak Asli asas, Masri Asas dan Inang Asas. Ia merupakan pengalaman pertama saya memegang kompang dan sedikit sebanyak saya dapat memperlajari cara memegang dan memukul kompang. Pada mulanya agak kekok saya memegang kompang sementara untuk disesuaikan dengan diri saya. tapi dalam masa 30 minit memainkannya saya dapat memegang dengan selesa dan memukulnya seperti mana yang di ajar oleh En Amran. sebenarnya, saya amat berminat dengan permainan tradisonal tetapi sebelum ini tidak ada pelunag saya memainkannya. Saya berharap kelas Muzik Tradisional dapat meluangkan masa untuk saya dan rakan-rakan yang berminat mengadakan kelas tambahan untuk memainkan peralatan tradisional kerana 30 minit tidak cukup bagi pelajar baru untuk meyesuaikan dengan peralatan tersebut. Saya harap dapat mengadakan satu kelas lain untuk khaskan untuk memainkan peralatan-peralatan tersebut. sekurang-kurangnya mengetahui cara bermain asas permainan tersebut dengan membawa sebuah lagu. Sebelum mengakhiri ingin saya mengucapkan ribuan terima kasih pada En Amran dan rakan-rakan dari kelas muzik kerana mengajar saya dalam memainkan peralatan muzik Tradisional.
Makyung dapat dikategorikan sebagai bentuk seni lakon yang menggunakan pelakon manusia yang mengisahkan penceritaan. Dalam konteks sejarah, Makyung berasal dari Patani dan tersebar luas di Semenanjung Malaysia , Medan dan Kepulauan Riau lingga di Indonesia. seterusnya dipopularkan di Kelantan dan Kedah pada 200 tahun dahulu. Persembahan Makyung pada satu ketika dahulu adalah bertujuan ritual seperti untuk menyembuh penyakit melalui Main Puteri. Alat muzik utama dalam Makyung seperti gendeng, tetawak dan sebuah rebab 3 tali. Dalam Makyung, Rebab merupakan alat muzik yang memainkan melodi utama. bentuk lagu-lagu Makyung ditentukan melalui sistem gong dan ia dikawal menggunakan tetawak. sistem gong dalam Makyung menggunakan 8 bit, 16 bit dan 32 bit. sementara irama dalam persembahan Makyung menggunakan 4 timbre (cak, duh, cak, ting). irama dalam Makyung adalah meningkah dan hampir semua lagu Makyung bertempo perlahan. contoh lagu dalam Makyung adalah Lagu Ela, Mengulit Raja Nak Tidur, Jembar Welu atau Kijang Emas, Sedayung Pakyung dan sang atau Penyudah.
Manakala kompang, dalam aspek sejarah berasal dari Arab di Asia Barat. ompang dikenali sebagai Dufuf, Daff, Duff, Tar atau Bendir. Di Indonesia dikenali sebagai terbang atau rebana. Kompang dibawa dari Arab pada kurun ke 13 masihi. Kompang dapat diklasifikasikan sebagai membaranofon iaitu kelas dram kecil. fungsi kompang dimainkan dalam masyarakat Melayu adalah sebagai meraikan perkahwinan, majlis keraian Islam, Maulidurrasul, berkahtan dan Menyambut ketibaan pemimpin sebagai acara rasmi. Bahagian penting alat muzik kompang adalah belulang dipermukaan tengah yang diperbuat daripda Kambing Betina dan Belulang Baluh diperbuat daripda kayu nangka. terdapat 4 jenis kompang antaranya Kmpang Hadrah (Negeri Perak), Kompang Johor/ Jawa, Kompang Eizhar (Negeri Selangor) dan Kompang Kelalng (negeri Melaka). Kompang terdiri beberapa saiz mengikut peringkat umur antaranya 30 cm (12tahun), 32,5cm (13 dan 14 tahun), 35 cm (15 dan 16 tahun) dan 37.5 dan 40 cm (dewasa). terdapat 3 jenis pukulan kompang iaitu Melalu, Meningkah dan Menyilang. Penalaan kompang du=ilakukan untuk meninggikan ton bunyi kompang dan menegangkan permukaannya dengan menggunkan sedak. sedak diperbuat daripada rotan atau wayar plastik. terdapat 3 jenis rentak asas dalam memainkan kompang antaranya Inang, Masri dan Asli.
Secara kesimpulannya, daripada pembelaran yang dijalankan saya dapat mengetahui berkaitan permianan tardisi masyarakat melayu iaitu Makyung dan Kompang. Melaui pembelaran ini saya dapat mengenali cara persembahan Makyung serta alatan-latan yang digunakan misalnya rebab merupakan alat muzik utama dalam persembahan. sementara kompang saya dapat mengetahui terdapat pelbagai jenis saiz kompang dan mengikut kesesuaian umur. Selain itu juga saya berkesempatan mempelajari kompang dengan membawa rentak Asli asas, Masri Asas dan Inang Asas. Ia merupakan pengalaman pertama saya memegang kompang dan sedikit sebanyak saya dapat memperlajari cara memegang dan memukul kompang. Pada mulanya agak kekok saya memegang kompang sementara untuk disesuaikan dengan diri saya. tapi dalam masa 30 minit memainkannya saya dapat memegang dengan selesa dan memukulnya seperti mana yang di ajar oleh En Amran. sebenarnya, saya amat berminat dengan permainan tradisonal tetapi sebelum ini tidak ada pelunag saya memainkannya. Saya berharap kelas Muzik Tradisional dapat meluangkan masa untuk saya dan rakan-rakan yang berminat mengadakan kelas tambahan untuk memainkan peralatan tradisional kerana 30 minit tidak cukup bagi pelajar baru untuk meyesuaikan dengan peralatan tersebut. Saya harap dapat mengadakan satu kelas lain untuk khaskan untuk memainkan peralatan-peralatan tersebut. sekurang-kurangnya mengetahui cara bermain asas permainan tersebut dengan membawa sebuah lagu. Sebelum mengakhiri ingin saya mengucapkan ribuan terima kasih pada En Amran dan rakan-rakan dari kelas muzik kerana mengajar saya dalam memainkan peralatan muzik Tradisional.
0 comments:
Post a Comment